>CARMEN DÍAZ MARGARIT–ESCRITORA–WRITTER


>SER O QUE SOU


“La amistad es un plañir de campanas
que invocan el aroma de los cuerpos…”

The Bride and Groom of the Eiffel Tower”

Marc Chagall

Reseña biográfica

Poeta española nacida en Paris en 1961.
Es Doctora en Filología Hispánica por la Universidad Complutense de Madrid, donde además ha sido profesora
de español para extranjeros y colaboradora en el Departamento de Literatura Española de la Facultad de Filología.
Ha traducido a Thomas Dylan, Pondal o Salvat Papasseit.
Como poeta, ha publicado los siguientes libros:
Gacelas de la selva alucinada, Colección Adonais, Madrid, 1991
Perfil de sirenas, “Primer Premio IX Certamen Internacional de Poesía Barcarola”, 1994
Orlando o el desconcierto de las alondras, finalista del “Premio Gil de Biedma” 1998.
Figura en diversas antologías poéticas y ha colaborado como poeta y crítica en diversas revistas culturales y literarias
españolas. Su último poemario fue publicado bajo el título de “Donde el amor inventa su infinito. ©

Especial

Le agradecemos a Carmen la oportunidad que le da a nuestros visitantes para que aprecien
su buena muestra poética.

Gracias, Carmen.

De Gacelas de la selva alucinada 1991

Gacela de la amistad
Gacela de la caricia
Gacela de la cueva rumorosa
Gacela de la mano tibia
Gacela de la muerte
Gacela de la vida
Gacela del niño malva
Gacela entregada
Gacela visionaria

De “Perfil de sirenas” 1994

Autosirena
Sirena de la selva

De “Orlando o el desconcierto de las alondras” 1999

I. Introito
Orlando, hay miedo, miedo en las criaturas y en los cuerpos…
Orlando, ¿sabrías decir qué mérito tiene…
Orlando, te traigo en la melena…

II. Cuando Orlando nació mujer
En el libro segundo del Génesis, Orlando…
No podría negar el membrillo de tu voz…
La voz de Orlando…
En enero de 1932…
No te acerques. Tus ojos…

III. Y cuando Orlando nació…
Porque los ángeles no están permitidos…
Si me resisto a la muerte…
Llegué a la villa de Madrid en 1504…
Una calavera cubierta de gusanos…
Me pierdo en la geografía de tu cuerpo, Orlando…
El oráculo de Hermes ha descifrado…
Un hombre de color llega sin alas…
Dionisos le quitó a Orlando…
El pensamiento del amor recorría…
Orlando en agosto viajó a Etiopía…
La voz de un ángel…

IV. Epílogo
Los lunes, Orlando se suicida como Píramo…

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Poesía sensual

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De “Gacelas de la selva alucinada” 1991

Gacela de la amistad

La amistad es una ráfaga de peces luminosos,
y te arrastra
hacia un océano feliz de mariposas.

La amistad es un plañir de campanas
que invocan el aroma de los cuerpos
en un jardín amanecido de heliotropos.

* * *

Gacela de la caricia

Una duda infiel.
Un torbellino verde.
Un centímetro de ternura.
Un peligro vacío de palabras.
Un instante de cielo atropellado.
Un cerezo en las hebras del olvido.
Un arrullo, un roce de segundos…

* * *

Gacela de la cueva rumorosa

No conozco cueva alguna
que tengas más recovecos
ni más ciervos, ni más hadas
que la tuya, amor mío,
que la mía.

* * *

Gacela de la mano tibia

Bruma o cielo blanco en la noche.

En los párpados velados
todo era nácar, luz, cristal nimbado.
La mano, mariposa infantil, ardió silente.

* * *

Gacela de la muerte

La piedra intacta
se yergue en nudo negro de grasa y sangre.

Los ojos, roedores de tinieblas,
viven al fondo de un pozo iluminado.

Marionetas y naranjas
se deslizan por tumbas sin sonido.

No hay cielo que resista el rayo y el incendio,
y los muertos duermen ajenos a sí mismos.

(El amor de los ataúdes tiene márgenes sensibles
y flores violentas.)

En los arrecifes duermen los nenúfares, Señor,
y los muertos se creen culpables.

Se ofician funerales en la línea de los tejados,
y desde el cielo canta un tigre del color del olvido.

* * *

Gacela de la vida

Una lámpara tenue en la penumbra
un minuto olvidado de los dioses
un sueldo miserable a las palomas
una yegua de lluvia enloquecida
una oreja de toro ensangrentada
un manojo de truenos tartamudos
y un puñado de deudas a la luna.

* * *

Gacela del niño malva

Una serpiente blanca entre los labios.
Los ojos -charcas firmes de morfina-
miran sin alas a Thánatos.

Un niño muerto es una metáfora malva.

* * *

Gacela entregada

Tu risa es una desbandada de aves azules.

Tu cuerpo es la selva del universo,
y en tu vientre duerme un pájaro blanco.
Por tu espalda está bajando
una bandada tierna de palomas.

Eres todo de espuma
como los niños muertos a las orillas del mar.

Te pertenezco tanto
que en mi pecho tu ausencia es sólo herida.

* * *

Gacela visionaria

Yo he sabido esconder musgo en el muelle.
Vosotros no conoceréis nunca
cómo crece la mágica piel de la madera.

Yo he visto llover a muertos
sobre los muelles,
y bajo los botes acurrucarse la angustia como
leopardos.

Cuando las rejas espiaban la madera
y la bóveda del cielo era un túnel,
yo he hecho un fuego de astillas con la noche
cerrada.


De “Perfil de sirenas” 1994

Autosirena

El plural del abanico
se resolvió en un único destino.

Resolví la leyenda de mi infancia
con una forma ajena y humana,
y a mis mayores debo mi amargura milenaria.

Nunca vieron turistas mis pestañas.

Con almendras fabrico pingüinos, collares.
Mis libros son atletas
y mi palabra antigua como la seda.

En un ataúd blanco
escondo una niña que es un arpa,
y tengo tanta sed de amor
que se estremecen cerezas
en los seres más extraños.

Mi alergia al espacio
y mi manicura siniestra
son la curiosidad de mi magia.
Me mantuve siempre libre
de la ternura azul de los leopardos.

Amé todas las entrañas marinas,
amé incluso seres fatuos
por si alguien tachaba de inmóviles mis pestañas.

Desde entonces, un arpa da sombra a los senos en mayo.

* * *

Sirena de la selva

El agua inundó la selva alucinada
y crecieron escamas en las yeguas.

El paraíso anida hoy en nucas y barcas celestes.

Pregúntale ahora a los brazos de los pájaros dormidos
si el amor existe.
Hoy quiero declararte mi amor.

Murmullos de sirena sólo se escuchan cuando tu cuello se
abandona en mi hombro.

Sólo tu ausencia es triste como los lagartos.

Sólo quien te haya amado puede sentir
porque sólo tu pérdida es inmensa como el océano del dolor.

Pregúntale a la risa de los nardos si existe la alegría.
Dirán que la alegría sólo la conocieron en tu pecho
desvalido, dulce y tremendo.

Yo te amo,
Y ese amor se engendró en mi garganta.
Tu amor es tempestad que estira de un barco
hacia la inmensidad,
pero también seguro, como el alivio del cielo.

Eres como un pirata perdido en una selva de agua
y tus párpados sólo son ternura.

Tu voz suave es melodía de espaldas amarillas
y de axilas que laten como rosas antiguas.

Encántame.
Cuéntame un cuento de lunares salvajes,
y de Sevilla y Málaga entre rejas.

De “Orlando o el desconcierto de las alondras”

“Le picó un enjambre de víboras
Cada una más venenosa que la anterior…
Pero Orlando se quedó inmóvil”.
Orlando, Virginia Woolf

Introito

Orlando, hay miedo, miedo en las criaturas y en los cuerpos.
Cruzan los pies de hueso el paisaje de doscientos ahogados.

A los niños les crecen las rodillas
en los estanques de mármol,
Y por las noches huyen de las culebras en las corrientes
donde se hunden todas las tristezas.

Hay miedo, miedo en las criaturas y en los cuerpos.
Sobre el océano habitan la lluvia y el petróleo.

La desnudez humana se aleja de la playa anclada en la muerte-
De pie en la popa los blancos esnifan lunas como sonámbulos,
a babor se arrastran mulatas secretas como ciudades.

Las lágrimas no brillan en los tobillos ni en las fronteras.

Los ancianos son tan invisibles
que no se ven ni en los espejos del agua,
y si los edificios fueran cipreses
la soledad sería un arroyo contra el cielo.

Hay miedo, miedo en las criaturas y en los cuerpos.
Se alquilan novias, pestañas y culebras desconcertadas.

El veneno se vende en forma de poema,
de liguero, de fruta, de pájaro, en calles solitarias de domingo.

Orlando,
¿sabrías decir qué mérito tiene
que el mar sea tan libre sin saberlo?
El mismo que el bostezo que te envían
los labios amarillos del ser más tirano.

Dime si es azufre lo que brilla en tus dientes,
dime quién es, quién eres.

¿Dónde van a expirar los gemidos de tu pecho tan rígido?

Dime si tu bostezo es interminable
como el alma del hierro que sólo quiere
herir el pétalo del alba.

¿Hacia dónde se alarga, Orlando, la persecución sin sonido?

Dime si no te asfixia el dolor en tus labios,
y a quién bostezarás cuando la tempestad
te arranque de cuajo el incienso de tu vientre.

¿Adónde volará la luz que hoy ilumina tu secreto?

Dime, ¿adónde,
adónde buscará cobijo el relámpago
que abriga el desmayo de los labios del pez desnudo?
Dime qué cicatriz de amor temblará en el deseo,
si los amantes nunca sintieron el pecho junto al pecho.
¿Hacia dónde, Orlando, vagará la cadencia
de tu bostezo larguísimo?

Dime si acaso existen los cuerpos
porque la carne sólo siente la cintura de la tierra.
Dime, si es que puedes,
¿adónde irá a latir el engaño de la piel indivisible?

¿En dónde morirá la única verdad,
la esperanza de los dientes,
y esa nuca que interrumpe el amor sin saberlo?

Orlando, te traigo en la melena
de algas larguísimas como sirenas
las alas que olvidó Perséfone.
Nadie sabe por qué se ciegan sus ojos cuando te mira.
Quizá sólo sea la mentira efímera del amor.
Cuéntame ahora, si puedes, Orlando,
los daños de la guerra en su piel anónima,
y quiénes temblarán en los árboles mañana como lágrimas.

De su laberinto, del musgo y de la playa
nadie recuerda la luz.
Se marchó volando con su cuerpo a cuestas
y te abandonó borracho de placer sobre las olas.

Nada existe en la carne,
sino la miseria y el hambre.
Nada existe en Europa
si no fuese la flauta que te dejó Perséfone,
para que difundieras por la Rosa de los Vientos
el engaño más tierno.

Del corazón que bebió en sus labios
no queda en el mundo nada más
que el reflejo ambiguo de los espejos.

Y en la vida humana todo es codicia.

* * *

II. Cuando Orlando nació mujer

En el libro segundo del Génesis, Orlando
tenía condición femenina y salvaje,
forma de mujer y de cabra.

A Orlando la encontraron
en un nido de sangre negra.
Sus alas pegadas en el barro.
Su frente, en la ballesta, inmóvil.

(Un pez vive en eterna penumbra bajo el agua.)

Orlando aprendió a ser serpiente marina,
bestia codiciosa de la materia.

Buscó como alimaña en la tristeza
ignorando su sombra de color y ombligo.

Se mojan las escamas de la piel negra
dentro de un manantial de claridades.

Orlando abandonó ayer la ciénaga.

No podría negar el membrillo de tu voz.
La niña que olvidé navega
en el seno de cristal azul marino,
y en todos los tejados de esta ciudad sin duendes.

No he visto descender por tu espalda
las naranjas azules del amor
ni la cereza amarilla del olvido.

Que el vientre de granada cubra año tras año mi cintura
cada cinco de mayo en primavera.

La voz de Orlando,
entre todos los instrumentos de viento,
elevará la sangre blanca que ya no existe.

Su frente delicada,
y su lengua que lamió los ataúdes de Burundi.

Alada se ahogó en laguna blanquecina de la infancia,
incólume pasión de agua.

Ya ya te sabía hábil carne de estaño
como suave espasmo de rosa.

El reloj y el arpa cotidiana te esperan
cada noche,
y la muerte.

En enero de 1932,
Orlando nació gitana.
Galante, toda una reina.

Águila bellísima en la espesura,
en el lago oscuro de su cabello.

Una mirada tan negra que hasta la noche la temía.
negra la piel, negros los ojos,
negra pasión de la España negra.

Bravura del toro en su amanecida.

El corazón de acero iba a cantarle la zarzamora.

Hay un incendio en el aire,
cuando sólo la tierra se retuerce por su bravura.


No te acerques. Tus ojos.
son tan duras las llagas de la víbora,
las escamas de los besos inertes.

El miedo de las fieras
siento
si te aproximas.

Por favor, no te acerques.
Es tan fría la sonrisa que resplandece.
Aquel dolor antiguo de cuando me perdía en tu talle,
el que ya casi no puedo atreverme a decir,
por la desolación después en una vida lejos del mar.

No te acerques. Tus ojos.
Por favor, no te acerques.

* * *

III. Y cuando Orlando nació…

Porque los ángeles no están permitidos
el ángel nacerá con el pecho mutilado.

Conseguirá la alquimia del hombre
en una rosa negra.
Volverá desnudo y sin alas.

Orlando olvidó la plenitud de la luz,
el desconcierto de la alondra.

(Se quemas criaturas inocentes
en la luna menguante que crece en los delfines.)

Si me resisto a la muerte
es porque el dolor se confunde
con el poema que nunca escribiré.
Ardiente vocación la del náufrago.

Llegué a la villa de Madrid en 1504,
en un globo de mi amigo Ariosto.

Nunca conocí bien el destino.
Me engañó una hembra verde claro de tules,
que me vendió como nenúfar en el mercado de Abastos.

No he sido nunca caballero
ni he tenido rango
pero lamento la masacre de los Balcanes.
(Y también la de indios y kurdos.)
Violaciones y soledad para los muertos.

No soporto el incendio de tus ojos, Orlando.

Con el calor del mes de julio el asfalto se hincha
y las dominicanas bailan con las sogas al cuello en Aravaca.

Madrid está tan triste
que hasta se ha suicidado un murciélago blanco.

(Si hubiese tenido el color amarillo de juan ramón
para besarte,
no me habrías dejado.)

Madrid entra por las venas,
como las jeringuillas del estío.

Madrid soy yo, Orlando,
una calavera cubierta de gusanos.

Sobre el asfalto negro se estremecen ilustres
los pocos jilgueros que quedan del invierno.

El lamento de los seres consumidos
por la heroína y los ácidos.
El vacío de las cuencas submarinas y el caballo.

Madrid es un asesino,

Una calavera cubierta de gusanos.

La calavera es la de un caballo árabe,
que espera un concierto imposible de vihuela.
O de violines largos.

El negro que vende tabaco
en la esquina del metro o del desierto
nació en un país donde las niñas mueren ahogadas
si nacen en cualquier mes del año.

Nací con el deseo de perderme
en este cuadrilátero de lobos y semáforos.

Me pierdo en la geografía de tu cuerpo, Orlando.
(El mundo es canalla como los buitres leonados del Duratón.)

En el Líbano mueren judíos israelitas.
(La ayuda humanitaria es secuestrada en Kosovo.)

Si fuiste Madrid, Europa o Mesalina,
o quizá un sueño de paz en Oriente Medio,
todo me resultó tan insólito como el abrazo torpe de la nieve.

El oráculo de Hermes ha descifrado
en esta mañana de septiembre
unas escrituras egipcias.

Pero del humo nadie recuerda nada,
pero la ceniza nadie la reconoce
en el aire de las basílicas otomanas
ni en el de la catedrales góticas.

Pero el humo de los niños asesinados por el cólera,
la desnutrición y la maldad nadie lo recuerda.

Pero la ceniza de la carne calcinada por la guerra,
La injusticia y la tortura nadie la recuerda.


Un hombre de color llega sin alas
a la meta del hambre y de la muerte.
Es un ángel desnudo que desafía
La velocidad de las balas.
Selva de África para turistas boquiabiertos.
Dos niños, nenúfares de tres años,
parece que duermen en la selva del desierto.
Un hacha les ofrendó la eternidad del sueño.

Una mujer, sentada en su trono de polvo,
ofrece su pecho a un niño hinchado de metralla.
Todo muy europeo.

Burundi es un cementerio vivo
de ángeles mutilados,
de cadáveres de color amatista

Dionisos le quitó a Orlando
las riendas del carro de los vientos,
por eso Orlando no cuenta fábulas en el mes de julio.

En Asia, no hay violetas ni álamos de primavera.
Sólo una mujer que ofrece su niña
de once años a los corsarios,
a la orilla del mar,
a cambio de trigo y agua.

Que no quede el rostro de la miseria.

(Las montañas cantan como un órgano de ojos acuchillados.)

El pensamiento del amor recorría
huesos y libélulas doradas.

La claridad tejía las sombras
de los hombres y sus lanzas.

Orlando llevó a Europa
las trenzas ahogadas de todas las niñas yugoslavas.

Niñas violadas, mujeres malvas y violetas.

Orlando en agosto viajó a Etiopía.
Era 1986 y la mentira azul.

Una mujer delgada moría de cáncer,
del mal que desfallecen los nenúfares
que viven con los labios en el polvo de la tierra.

La mujer esquelética
yacía en su nido que no devora rosas
ni lunas descendiendo.

Niños de dos y tres años miraban con un pez en el hombro.

La madre,
desahuciada de sus pobres túnicas blancas.

Los humanos corrían como aves de colores,
Levantaban un polvo celeste que inundaba la noche
Como si hubiese un mar de nubes acuáticas.

(En 1996,
ganaron medallas como alondras amarillas en Atlanta.)

La voz de un ángel.
Una voz infantil con el hueso dulce de una mujer
y la savia incendiada de un hombre.

El timbre que pudiera acercarse a la leyenda de Orlando.
Al umbral del Barroco.
De la fragilidad.

El año del despertar en la Europa del s. XVII.
Los grandiosos carruajes.
Los lujosos vestidos.

Pobres desgastados como látigos,
cuyas voces sublimes se elevaban
hacia la perfección inalcanzable.
Mudos y ciegos,
olvidados de sí mismos.

Su cuerpo no podía acceder a la plenitud de los hombres.

Orlando disfrutó de su voz prodigiosa,
pero no de mujer
ni del hombre y su vileza.

Orlando castró a su hermano.

Indolente en la corte de Felipe II,
consela su melancolía
en los furiosos brazos de Mesalina.

Orlando y una voz única y humana.
Envuelto en una armonía universal sin sexo,
en la que hemos oído la voz de Dios
o el eco de un ser mítico que nos acongoja
con su grito frágil hacia lo inefable.

* * *

Epílogo

Los lunes, Orlando se suicida como Píramo.
Tisbe le imita los martes.
En Hiroshima nacen todavía hijos de la bomba atómica.

El miércoles, Ovidio se disfraza de Cupido.
Eneas mata a Dido los jueves.
En el mundo hay miles de millones de pobres.

Los viernes, Ulises sirve de cena el ojo de Polifemo.
En Moscú los mendigos se alimentan con carne humana.

Melusina, los sábados, es serpiente de cintura para abajo.
En el mundo hay miles de millones de mujeres castradas.

Los domingos es Marta de Nevares
una gacela de la selva alucinada.

En la guerra de los Balcanes,
todos los días Sísifo dibuja su pregunta.

De “Orlando o el desconcierto de las alondras” 1999


Raimon
Pelegero

Associaci� d'Escriptors en Llengua Catalana
Inici Pòrtic Biografia Premis Obra Comentaris d’obra Antologia Vincles Index d’Autors i Autores
Biografia

Ramon Pelegero Sanchis, conegut amb el nom artístic de Raimon, neix a Xàtiva el 2 de desembre de 1940. Comença a cantar en públic a València, al 1961, simultàniament i al marge del moviment barceloní dels «Setze Jutges» i aporta, amb les seves cançons i amb la seva forma de cantar, un estil personal i discrepant, absolutament original sigui respecte a aquest moviment sigui respecte al panorama musical espanyol de moda en aquella època.

Es llicencia en Història a la Universitat de València i canta per primera vegada a Barcelona al Fòrum Vergés l’any 1962. “Al Vent”, la seva primera cançó, publicada en disc al 1963, obté un èxit immediat a tota Espanya.

En l’excel·lent estudi musical sobre Raimon que acompanya l’edició de Raimon: totes les cançons (1981), el musicòleg Enric Gispert diu: “l’aparició inicial de les cançons de Raimon, senzilles en l’aspecte exterior i transcendentals en el contingut, la veu enèrgica, no homologable amb les dels habituals xiuxiuejadors de micròfon, el despullament escènic del cantant, produïren una gran sorpresa en el nostre ambient dels anys seixanta. Raimon era ja un atípic abans que la paraula es gastés”.

El valor artístic de Raimon, com autor i interpret de cançons, i la seva capacitat de convocatòria són reconeguts internacionalment.

Durant els anys de la repressió franquista, el seu coratge i la seva astúcia per contribuir a la lluita per les llibertats, des d’un art molt treballat i sovint refinat i subtil, es manifesten en algunes actuacions multitudinàries com ara el recital de l’Institut Químic de Sarrià (novembre 1966), el debut en solitari al Palau de la Música Catalana (gener 1967), el concert a la Facultat d’Econòmiques de la Universitat de Madrid (maig 1968), el recital al Palau d’Esports de Barcelona mentre el dictador agonitza (octubre 1975) o l’únic recital autoritzat dels quatre que estaven programats al “Pabellón de Deportes del Real Madrid” (febrer 1976) amb la presència entre el públic d’una gran part de la classe política antifranquista i clandestina.

Ja sense dictadura Raimon pot practicar el seu ofici amb moltes més possibilitats. La famosa “transició”, però, va comportar un “pacte polític d’amnèsia” i un intent d’arraconar als intel·lectuals i artistes que s’havien distingit en la lluita contra la dictadura: “com que ja no hi havia dictadura ja no calien”. Raimon, malgrat la poca presència als mitjans de difusió, va poder demostrar la seva energia creadora i el seu alt nivell artístic amb la publicació de discos, de llibres i amb actuacions rellevants.

La seva vocació internacional queda palesa amb l’edició de discos i la celebració de recitals a diferents països arreu del món. A part dels nombrosos discos editats a Espanya, hi ha 7 LP i 7 CD editats a França, 2 a Uruguai, 1 a l’Argentina, 1 a Bulgària, 1 al Japó i 2 als EE.UU. No sols la premsa catalana i espanyola en general sinó també diaris de prestigi internacional com el New York Times, Le Monde o Frankfurter Allgemeine Zeitung li han dedicat crítiques elogioses.

Sempre amb paraules del musicòleg Enric Gispert: “La seva música és operativa a tot arreu perquè participa de corrents estètics universals i vigents. No s’ha deixat colonitzar per programacions a l’estil de Nashville, però com la majoria dels músics actuals, assimila, entre altres influències, la dels nord-americans de raça africana, que han redimit els pobres blancs del llarg dejuni rítmic. Existeix un gran paral·lelisme entre algunes distintives de les músiques “beat” i les de Raimon. Hi ha la reacció comuna contra la tendència encaramel·lada i guindada de l’anterior generació musical contra el formalisme estereotipat, contra l’harmonia blana i sofisticada”.

Quan es llegeix la gran quantitat de paper imprès que el “fenomen” Raimon ha generat en els vora cinquanta anys de la seva vida artística, dues paraules hi apareixen amb insistència: originalitat i singularitat. A més de poemes propis, Raimon ha musicat poemes d’altres poetes, però, sobretot, és qui aconsegueix la difusió popular de la poesia de Salvador Espriu i d’alguns poemes d’Ausiàs March, com ara “Veles e vents”. També ha posat música a poemes de Pere Quart, i dels clàssics Jordi de Sant Jordi, Joan Timoneda, Joan Roís de Corella i Anselm Turmeda, entre d’altres. Ha fet de la cançó un vehicle expressiu de poesia. De la pròpia, amb les seves cançons d’amor i de combat, de replegament líric i d’ironia càustica; i la dels altres, amb la musicació de poemes de la literatura clàssica i contemporània catalana. Al llibre Les paraules del meu cant (1993), recull tots els poemes musicats fins aleshores.

La seva trajectòria ha estat llargament guardonada, i ha rebut, entre molts d’altres, el “Gran Prix Francis Carco, Académie Française du Disque” (Paris, 1967), el Premi Ciutat de Barcelona (1982), el Premi Nacional de la Música de la Generalitat de Catalunya (1994), el “Palmarés des Palmarés, Nouvelle Académie du Disque” (Paris, 1994), i la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya (1997). L’any 2000 és nomenat soci d’honor de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana en reconeixement com a escriptor i per la seva tasca de difusió arreu del món dels poetes clàssics catalans, i el març del 2007 rep el Premi d’Honor de l’Acadèmia de Música Espanyola.

Arxius adjunts:

  • Cronologia
  • Discografia completa
  • Llistat de concerts internacionals
  • --------------------



    Raimon amb la seva mare. Xàtiva, 1963. Foto: ©Jarque.


    Xàtiva, 1963. Foto: ©Oriol Maspons.
    + ampliar


    Raimon i la seva dona Analisa a l’estació de Kioto, el 1977. Foto: ©K. Yoshida.


    Raimon amb Jaume Pérez Montaner, president de l’AELC. València, 19 de maig del 2000, en l’acte de nomenament de soci d’honor de l’AELC.
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    Raimon amb l’escultor Andreu Alfaro. València, 19 de maig del 2000.
    + ampliar

    1

    CRONOLOGIA

    • 1961 València, Raimon canta per primera vegada fora de l’àmbit universitari a la Taverna

    Casa Pedro. Assisteixen Joan Fuster, Andreu Alfaro i Vicent Ventura.

    • 1962 Castelló de la Plana, dia 21 d’octubre, els jutges contacten Raimon.

    • 1963 Barcelona, dies 20, 21 i 22 de setembre Palau de les Nacions, Festival de la Canción

    Mediterranea. Mes d’octubre, Premio Revelación de la Crítica Española (Madrid –

    Barcelona). València, dia 29 de desembre, Teatre Principal.

    • 1964 Palma de Mallorca, dia 4 de gener, Estudi General Lul·lià. Dia 12 de setembre, a

    TVE programa “Gran Parada”, primera i única actuació per tota Espanya fins a l’any

    1984.

    • 1965 Madrid, dia 1 de novembre, després de la prohibició de cantar al Teatro de la

    Zarzuela canta a la seu de l’UNESCO.

    • 1966 Barcelona, dia 15 de febrer, primer recital en solitari a Barcelona a l’Aliança del

    Poble Nou. El mes d’abril és a França on canta a la Universitat de la Sorbona i a la

    Mutualité (al programa d’aquest recital porta, amb una presentació del conegut escriptor

    francès Claude Roy les lletres de les cançons en català i en francès). Coquatrix el crida

    perquè canti a l’Olympia, on actua el dia 7 de juny. El recital és enregistrat en directe i

    publicat per CBS. El LP “Raimon à l’Olympia” rebrà en el mes de desembre d’aquest any

    el Grand Prix Francis Carco de l’Académie du Disque Français. Palma de Mallorca, dia

    14 d’agost, Sala Born. Barcelona, dia 15 de novembre, Institut Químic de Sarrià. París,

    dies 11, 12, 13 de desembre, Théâtre Bobino.

    • 1967 Barcelona, dies 27 i 28 de gener, Palau de la Música Catalana. Enregistrament en

    directe del LP “Raimon al Palau”, publicat per Edigsa. Mes de març, Barcelona, dies 7, 8,

    9, 10 i 11 (tarda i nit), Teatre Romea. San Remo (Itàlia), dia 20, Teatro dell’Opera del

    Casino Municipale. Munic, Bochum i Frankfurt (Alemanya), dies 25, 26 i 27,

    participació junt amb altres cantants de diferents nacions a “La marxa per la pau”. Abril,

    tournée per Maisons de Culture (França): Thonon, Maison de la Culture, Paris: Théâtre

    d’Est Parisien i Théâtre d’Aubervilliers, Amiens, Maison de la Culture, Toulouse (A. G.

    E. T), Perpignan, Théâtre Municipal, La Rochelle, Maison de la Culture, Dijon,

    Marseille. Santiago de Compostela, dia 9 de juliol, Estadio da Residencia. Cuba, del 27

    de juliol al 7 d’agost, Encuentro Canción Protesta. Palma de Mallorca, dia 1 d’octubre,

    Sala Born. Mèxic, del 23 al 31 d’octubre, Teatro Jorge Negrete i actuacions a la

    Universidad de Mexico.

    • 1968 Cuba, del 4 al 11 de gener, Congreso Cultural de la Habana. Barcelona, dia 28 de

    març, Universitat de Barcelona, Facultat de Dret. Palma de Mallorca, 18 d’abril. Eivissa,

    21 d’abril. Madrid, dia 18 de maig. Universidad Complutense, Facultad de Economicas.

    • 1969 Veneçuela, dia 13 d’abril, Teatro Municipal de Caracas i dia 18, Universidad de

    Valencia i dia 21, Aula Magna Universidad de Los Andes. Paris, 9 de juny, segon recital

    a l’Olympia. València, dies 15, 16, 17, 18, 19 i 20 de desembre, Studio Roma

    • dies 17, 18 i 19 de febrer, Universitats de Màlaga, Granada i Sevilla. Barcelona, dia 13 de

    març, Universitat de Barcelona, Facultat de Dret. Març, abril, maig i juny E.E.U.U.:

    2

    Folklore Center, Washington Square Church, Columbia University, Adelphy University,

    New School i Pete Seeger el convida a cantar al Carnegie Hall. Washington:

    Georgetown University. Enregistra per Folkways Records el LP “Catalonian Protest

    Song” amb un escrit de presentació de Pete Seeger. Palma de Mallorca, dia 1 d’agost,

    Claustre de Sant Francesc. Barcelona, dies 9, 10, 11, 12, 13, 14 (tarda i nit) i 15 de

    novembre, Teatre Poliorama. Desembre: Surt el LP “Per destruir aquell qui l’ha desert”

    amb portada d’Antoni Tàpies publicat per Discophon.

    • Març: França: Nanterre, dia 12, Théâtre des Amandiers i Le Havre, dia 13, Théâtre de

    l’Hotel de Ville. Maig: Itàlia: Roma, dia 18, Teatro Eliseo, “Festival Premio Roma”,

    Padova, dia 24, Teatro Universitario Ca’foscari, Venezia, dies 25 i 26, Teatro

    Universitario. Salamanca, dia 8 de juny, Gran Teatro Bretón. Agost: Buenos Aires dies

    27, 28 i 29 d’agost i dies 2, 3, 4 i 5 de setembre Teatro Payro. Setembre: Montevideo

    (Uruguay), dies 8 i 9, Teatro Stella d’Italia i dia 10, Paraninfo de la Universidad de

    Montevideo. Argentina: Rosario, dia 19, Sala Astengo i Còrdoba, dia 23, Estadio Atenas,

    Mar del Plata, dia 25, Teatro Diagonal. Santiago de Chile, dia 29, Universidad Técnica

    del Estado. Octubre: Santiago de Chile, dia 1, Teatro Marconi. Concepción (Chile), dia 2,

    3 i 4, Cárcel de Concepción, Mina de Lota, Universidad Técnica de Concepción i Teatro

    Concepción. Santiago de Chile, dia 7, Teatro del Instituto de Extensión Musical,

    Valparaiso (Chile), dia 12, Buenos Aires, dia 18, Gran Rex. Valencia (Espanya), de la

    programació d’una setmana d’actuacions en el local Studio Roma, només canta el dia 25,

    es prohibeixen tots els altres dies.

    • 1972 Barcelona, dies 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 de març, Salón Iris i Firenze (Itàlia) dies 27 i

    28, Teatro dell’Oriuolo. Buenos Aires, dia 14 d’agost, Luna Park amb Daniel Viglietti,

    Soledad Bravo i Nacha Guevara.

    • 1973 València, dies 5, 6, 7 (tarda i nit), 8, 12, 13, 14 (tarda i nit) i 15 d’abril, València

    Cinema. Barcelona, dies 8, 9, 10, 11, 12, 13 (tarda i nit) i 14 d’octubre, Teatro Romea.

    • 1974 Paris, dia 3 de març, Olympia, tercera actuació a l’Olympia. París, dia 7 de

    setembre, Fête de l’Humanité, Parc Paysager de la Courneuve amb Leonard Cohen,

    Quilapayun, Mikis Theodorakis.València, dies 23, 24, 25 26 (tarda i nit) d’octubre,

    Teatre Talia. Barcelona, dia 30 d’octubre, Universitat Autònoma de Bellaterra.

    Enregistrament en directe del LP “Campus de Bellaterra”, publicat al mateix any per

    Movieplay. Mexico DF, dia 9 de desembre, Teatro Bellas Artes, dia 10, Universidad de

    Mexico, Oaxaca, dia 28, Atrio de la Catedral.

    • 1975 Dies 15, 16 i 17 de març, Universitats de Córdoba, Sevilla i Màlaga. Barcelona,

    dies 4, 5, 6, 13, 20, 25, 26 i 27 d’abril, Palau de la Música Catalana. Burgos, dia 31 de

    maig, Escuela Universitaria de Arquitectura. Palma de Mallorca, dia 25 de juny, Sala

    Augusta. Barcelona, dia 30 d’octubre, Palau d’Esports. Novembre: Suècia: Estocolm, dia

    23, Clara Teatern, Uppsala, dia 25, Casa de la Cultura, Estocolm: dies 26 i 27, Sedra

    Teatern amb Isabel Parra i Àngel Parra i dia 28, Casa de la Cultura amb Isabel Parra i

    Àngel Parra, Gotemborg, dia 29, Palau d’Esports amb Quilapayun i Àngel Parra. París,

    dia 4 de desembre, Palais des Sports amb Serge Reggiani, Daniel Viglietti, Paco Ibañez,

    Maxime Le Forestier, Colette Magny, Claude Vincy. Presenta Jean Luis Trintignant que

    llegeix en francès “Quatre rius de sang” abans que canti Raimon. Romania: Bucarest, dia

    6, Casa dels Escriptors i dia 8 Universitat de Bucarest.

    3

    • 1976 Madrid, dia 5 de febrer, Pabellón de Deportes del Real Madrid. Es prohibeixen els

    altres recitals anunciats els dies 6, 7 i 9. Enregistrament en directe de LP “El recital de

    Madrid” publicat per Movieplay. Abril: Alemanya: Dortmund, dia 24, “Festival Der

    Jugend”, Frankfurt, dia 25, Heidelberg, dia 26. Madrid, dia 9 de maig, Campus de la

    Universitat Autònoma, Festival Ibérico. Barcelona, dia 28 de maig, Universitat de

    Barcelona, Facultat de Dret. València, dia 3 de juliol, Camp de Futbol del Levante. Palma

    de Mallorca, 15 i 16 de juliol, Sala Augusta. Ribadesella (Astúries), dia 28 de juliol,

    Paseo de la Grua. Madrid, dies 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, i 14 de desembre, Teatro Figaro.

    Durant tots aquests anys (1961-1977) sovintegen les prohibicions de cantar en públic en tota

    Espanya i la censura impedeix amb freqüència la publicació de discos.

    • 1977 Barcelona, dies 18, 19 (tarda i nit) i 20 de febrer, Palau d’Esports de Barcelona.

    Maig i juny, tournée de 28 recitals al Japó: Utsunomiya, Kioto, Tokio, Hiroshima,

    Wakayama, Kanazawa, Ootsu, Kobe, Osaka, Tokio, Arakawa, Tokio Kudan, Tokio,

    Tokio Tachikawa, Chiba, Kofu, Shirakawa, Nagoya, Mito, Oodate, Tazawako,

    Kumamoto, Fukuoka, Saga, Okayama, Hakodate, Sapporo, Yokoyama. Abans de la

    tournée l’editora Ongaku Center edita el LP “Raimon” amb textos en català i en japonès i

    amb portada de Joan Miró. Palma de Mallorca, 20 i 21 d’agost, Teatre Romà del Poble

    Espanyol. València, dies 1, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, i 29

    d’octubre Teatre Talia. A Espanya, Movieplay publica el LP “Lliurament del cant”.

    • 1979 Bourges (França), dia 13 d’abril, “Festival Printemps de Bourges”. Mexico D. F.,

    dia 21 d’abril, “Festival del Setmanari Oposición”. Barcelona, dies 29 i 30 de novembre i

    2, 6, 7, 8 i 9 de desembre, recitals de presentació al Palau de la Música Catalana del LP

    “Quan l’aigua es queixa”, publicat a França i Espanya contemporàniament per RCA.

    • 1980 Madrid, dies 5, 6 i 7 de març, Teatro Alcalá. València, dies 11, 12 i 13 d’abril,

    Teatre Principal. Rotterdam (Holanda), dia 15 de juny, Parc de Rotterdam, Poetry

    International Festival. Palma de Mallorca, 15 d’agost. Ciutadella, 22 d’agost, Patí de

    Santa Clara

    • 1981 Enregistrament de “Raimon totes les cançons”. Són 10 LP publicats per Belter.

    Raimon enregistra totes les cançons fetes fins aquest any amb nous arranjaments musicals

    i una acurada edició que inclou les lletres de les cançons i uns estudis de la seva obra de

    Joan Fuster, Salvador Espriu i Enric Gispert. Durant l’enregistrament dels 10 LP, Raimon

    escriu un dietari que Edicions 62 publicarà al maig de 1983 amb el títol Les hores

    guanyades.

    • 1982 València, dies 14,15 i 16 de maig, Teatre Principal, “Els nostres Clàssics”.

    Barcelona, dies 8,9,10,11 i 12 de juny, Teatre Poliorama, “Els nostres Clàssics”.

    • 1983 Madrid, dies 20, 21 i 22 de maig, Teatro Español. Palma de Mallorca, dia 4 d’agost,

    Auditorium. Frankfurt, dies 22, 23, 24, 25 i 26 d’octubre, Theater am Turm.

    • 1984 Dia 3 de febrer, emissió per TVE i per tota Espanya de “Especial Raimon”, guió de

    Manuel Vázquez Montalbán i direcció d’Alfonso Hungria. Barcelona, dies 11, 12, 13, 18,

    19, 20 de maig, Saló del Tinell. Recitals de presentació del LP “Entre la nota i el so” amb

    portada d’Andreu Alfaro publicat per Ariola. Formentera, dia 23 de juliol, Plaça de la

    Constitució

    4

    • 1985 Palma de Mallorca, dia 23 d’agost, Parc de la Mar. Maó, dia 24 d’agost.

    • Publicació del llibre D’aquest viure insistent, València: Editorial 3 i 4.

    • 1987 Barcelona, dies 5, 6 i 7 de març, Palau de la Música Catalana. Recitals de

    presentació del LP “Presencies i oblit” i sempre a Barcelona, dia 23 de setembre, Plaça

    de la Catedral amb Orquestra Simfònica de Barcelona. El recital és retransmès en directe

    per la segona cadena de TVE. Palma de Mallorca, dia 14 de maig, Parc de la Mar.

    • 1988 Madrid, dia 26 de maig, Teatro Español. Presentació del LP “Presències i oblit”.

    València, dies 20 i 21 d’octubre, Palau de la Música amb Orquestra Simfònica de

    València: “Ausiàs March- poemes”.

    • 1989 Barcelona, dia 14 de març, Palau la Música Catalana amb Orquestra Simfònica de

    Barcelona, “Raimon canta Ausiàs March” enregistrat en directe i publicat per RTVE

    Música aquest mateix any.

    • 1991 El mes d’abril comença una col·laboració setmanal al Diari de Barcelona i el mes de

    novembre comença el programa “Literal” al circuit català de TVE, programa sobre llibres

    i literatura. Palma de Mallorca, dia 26 d’abril, Auditòrium.

    • 1992 Màlaga, dia 5 de març, Paraninfo de la Universidad de Màlaga. Abril i maig: segona

    tournée al Japó: Tokio, Kioto, Osaka, Hiroshima, Yokohama, Warabi.

    • 1993 Barcelona, 23 d’abril, en el Palau Sant Jordi, sota el títol de “Raimon 30 anys d’Al

    Vent”. A l’escenari, amb Raimon, els seus amics Pete Seeger & Tao Rodriguez Seeger,

    Michel Portal, Paco Ibáñez, el grup japonès Warabi-za, Luís Cilia, Ovidi Montllor, Joan

    Manuel Serrat, Mikel Laboa, Banda La Lira Ampostina, Coral Sant Jordi, Daniel

    Viglietti, Pi de la Serra. Barcelona, dies 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 25, 26,

    27, 28, L’Espai, “Raimon més a prop”. Aquest mateix any, publica el llibre Les paraules

    del meu cant amb un pròleg de Joaquim Molas, Editorial Empúries.

    • 1994 Paris, dia 15 de febrer, Ajuntament de Paris, Palmarés des Palmarés de la Nouvelle

    Académie du Disque Grand Prix International de la Chanson a la Integral Raimon. Palma

    de Mallorca, dia 22 d’abril, Auditorium. València, dia 21 de desembre, Teatre Principal.

    Únic programa de Raimon a Canal 9, “La nit de Raimon”.

    • Setembre i octubre, Tournée de 12 recitals per universitats de Canadà i E.E.U.U: Toronto,

    Bloomington, Portland, Los Angeles, San Francisco, Austin, Miami, Gainesville,

    Philadelphia, New York, Bronx, Providence.

    • 1996 Palma de Mallorca, dia 1 de juny, Teatre Principal.

    • 1997 Tournée organitzada pel Diari Avui: Abril: Madrid, dia 23, Círculo de Bellas Artes,

    Perpinyà, dia 26, Teatre Municipal. Maig: Xàtiva, dia 11, Plaça de Bous, Palma de

    Mallorca, dia 17, Teatre Principal, Andorra, dia 23, Auditori Nacional, Barcelona, dies 30

    i 31 maig i dies 1, 2, i 3 de juny, Palau de la Música Catalana. Aquests recitals

    coincideixen amb la presentació a Barcelona del CD “Cançons de mai” publicat per Picap

    i són enregistrats en directe en el CD “Raimon. Recitals al Palau”, publicat al desembre

    d’aquest mateix any per Picap. Sant Sebastià, dia 9 d’agost, Estadi Anoeta “Centenario

    del Orfeón Donostiarra”, Raimon participa en aquest acte acompanyatper l’Orquestra

    5

    Simfònica de Euskadi i l’Orfeó Donostiarra. Ciutadella, dia 16 d’agost, Claustre del

    Seminari. Madrid, dia 10 de setembre, participa a la Plaça de Las Ventas en un acte

    unitari de repulsa per l’assassinat de Miguel Àngel Blanco, acte de solidaritat amb les

    víctimes d’ETA, en el qual es xiulat mentre canta El País Basc. Octubre: UK: Abertawe

    (Swansea-Wales), dia 24, Glasgow (Scotland), dia 27 i Liverpool (England), dia 29.

    • 1998 Lisboa (Portugal), dia 28 de maig, Auditori del Centro Cultural de Belém.

    • 1999 Barcelona, dies 29, 30, 31 de juny, Teatre Grec, inauguració del Festival d’Estiu.

    “Raimon, cançons d’amor, cançons de lluita”.

    • 2000 Valladolid, dia 6 de juliol, Patio del Palacio de Santa Cruz. València, dies 20 i 21

    d’octubre, Teatre Principal. Barcelona, dies 17, 18, 19, 25, 26 de novembre i 1 i 2 de

    desembre, Palau de la Música Catalana, recitals de presentació de “La Nova Integral

    2000″, 10 CD publicat per Picap.

    • Madrid, dies 21, 22 i 23 de juny, Teatro Albeniz. Els dies 12 i 13 de juliol, canta al

    Festival d’Almagro en el Corral de Comedias, “Raimon: Clásicos Valencianos de la

    Literatura Catalana, siglos XV y XVI”. Barcelona, dies 17,18,19 i 20 d’octubre, del

    mateix any presenta l’espectacle “Clàssics i no” a la Sala Gran del Teatre Nacional de

    Catalunya.

    • 2003 Barcelona, dies 28, 29, i 30 de maig i 1 de juny, Teatre Lliure, Sala Fabià

    Puigserver, “Raimon canta Espriu”. Barcelona, dia 15 d’octubre, Biblioteca Nacional de

    Catalunya, presentació del CD “Clàssics i no” i del CD “Raimon- Salvador Espriu. Poesia

    cantada”, publicats per Picap.

    • 2004 Barcelona, dia 13 de febrer, Auditori, dins del cicle “Visions”, Raimon tornarà a

    cantar tots els poemes de Salvador Espriu que ha musicat.

    • 2005 Nàpols (Itàlia) dia 13 d’octubre, Teatro Mercadante. Luxemburg, dia 12 de

    novembre, Théâtre Robert Krieps Abbaye de Neümunster.

    • 2006 Barcelona, dies 26, 27, 28, 29 de gener i 2, 3 i 4 de febrer, Raimon presenta a la

    Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya, “Raimon: quatre recitals diferents” amb una

    proposta absolutament original en el camp de la música. Acompanyat per nou músics,

    presenta cada dia un repertori diferent repassant tota la seva carrera. Els concerts:

    “Raimon, lletra i música”, “Salvador Espriu-Raimon”, “Ausiàs March i altres poetes dels

    segles XIV, XV I XVI”, “Raimon Antològic”. Moscou, dia 13 de març, Teatre Ermitage.

    Madrid, dia 4 de maig, Teatro Albeniz. Pars, 13 de juny, Raimon canta per quarta volta

    a l’Olympia de París per celebrar els 40 anys del primer recital (juny 1966).

    Enregistrament en directe del recital. Al setembre sortirà un pack de 2 CD amb aquest

    enregistrament i el del recital enregistrat en directe l’any 1966 inèdit a Espanya perquè

    prohibit per la censura franquista. El pack és publicat per Picap.

    • 2008 Madrid, dia 22 de maig, Amfiteatro Ramón y Cajal de la Facultad de Medicina de la

    Universidad Complutense de Madrid. Celebració dels quaranta anys del recital del 18 de

    maig 1966 a la Complutense de Madrid. El dia 15 de juny i en ocasió de la devolució del

    Barcelona, dia 15 de juny, Fossar del Castell de Montjuïc. Concert de celebració de la

    restitució del Castell a la ciutat de Barcelona, retransmès en directe per TV3.

    RAIMON HA CANTAT A :

    ALEMANYA: 1966, 1967, 1969, 1976, 1983

    ARGENTINA: 1971, 1972

    BÈLGICA: 1965, 1967, 1978

    CUBA: 1967, 1968

    E.E.U.U.: 1966, 1970, 1983, 1984, 1995

    FRANÇA: 1964, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1972, 1973, 1974, 1975, 1977,

    1978, 1979, 1980, 1982, 1988, 2006

    GRAN BRETANYA: 1997

    HOLANDA: 1967, 1976, 1980

    ITÀLIA: 1967, 1971, 1974, 2005

    JAPÓ: 1977, 1992

    LUXEMBURG: 1998, 2005

    MÈXIC: 1967, 1974, 1979

    PORTUGAL: 1998

    ROMANIA: 1975

    RÚSSIA: 2006

    SUÈCIA: 1975

    SUÏSSA: 1966, 1967, 1972, 1986

    VENEÇUELA: 1969

    XILE: 1971, 1989

    URUGUAI: 1971

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